63-69_FEATURE_METAVERSE_MAINIMAGE

رندرینگ ابری در متاورس

مفهوم متاورس (Metaverse) همچنان جزو موضوعات داغ حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود و غول‌های بزرگ فناوری یکی پس از دیگری وارد بازی شده‌اند. و سوالی که مطرح می‌شود این است که دنیای متاورس چگونه از علمی تخیلی بودن به واقعیت تبدیل می‌شود؟

در دنیای Metaverse، جلوه‌های بصری و محتوای واقعی و با کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شخصیت‌های متنوع، صحنه‌های مبتکرانه و جهان‌های بدیع از نعمت فناوری رندر در مقیاس بزرگ جدایی‌ناپذیرند.در این بین فناوری رندرینگ ابری قدرتمند به بخش مهمی از زیرساخت متاورس تبدیل خواهد شد و به سبب آن کاربران به تولید محتوا و مدیریت متاورس خواهند پرداخت.

Metaverse نوع جدیدی از برنامه‌های کاربردی اینترنتی و به شکل اجتماعی محور است که انواع فناوری‌های جدید را ادغام و مورد استفاده قرار می‌دهد. این یک تجربه همه جانبه براساس فناوری واقعیت افزوده توسعه یافته ارائه می‌دهد، تصویری آینه‌ای شکل از دنیای واقعی براساس فناوری رو در روی هم که دنیای دیجیتالی را ایجاد می‌کند و تکنولوژی پایه آن بر اساس فناوری بلاک‌چین است. یک شبکه اقتصادی بسازید، دنیای مجازی و دنیای واقعی را از نزدیک در سیستم اقتصادی، سیستم اجتماعی و سیستم هویت ادغام کنید و به هر کاربر اجازه دهید تولید محتوا به همراه ویرایش آن را انجام دهد.

مفهوم متاورس؟

به عنوان مفهومی که توسط فناوری‌های جدید مانند واقعیت توسعه‌یافته (XR)، بلاک‌چین، پردازش ابری و دو قطب دیجیتالی تجسم یافته است، متاورس هم شامل نسخه‌های دیجیتالی از دنیای واقعی و هم خلاقیت‌های دنیای مجازی است و این دو مکمل یکدیگر هستند.

فیلم “بازیکن شماره یک” صحنه دنیای آینده را برای ما به تصویر می‌کشد: بازیکنانی که دستگاه‌های XR پوشیده‌اند در دنیای مجازی پرسه می‌زنند. چنین صحنه‌ای باعث می‌شود که Metaverse در زمان واقعی، تعامل بالا و نیازمندی‌های غوطه‌وری بالا برای قدرت محاسباتی دستگاه‌های ترمینال بسیار سخت‌گیرانه باشد. به منظور عبور از محدودیت قدرت محاسباتی، پذیرش فناوری رندرینگ ابری ضروری خواهد بود. محاسبات و رندر به زیرساخت حیاتی Metaverse تبدیل شده است و این زیر ساخت برای رندر کردن تولید محتوای بصری و خلق آثار مجازی سه‌بعدی مهم خواهد بود.

رندر ابری چه کاربردی در متاورس ایجاد می‌کند؟

قبل از صحبت در مورد رندرینگ ابری، ابتدا باید رندرینگ را درک کنیم. رندر آخرین مرحله گرافیک کامپیوتری (CG) است که به فرآیند تولید تصاویر از مدل‌ها از طریق نرم‌افزار از جمله پردازش هندسه، نماها، بافت‌ها، نور و سایه‌ها اشاره دارد. فیلم و تلویزیون، انیمیشن، بازی، طراحی داخلی، طراحی محصول، شبیه‌سازی علمی و بسیاری از زمینه‌های دیگر نیاز به فناوری رندر دارند. رندر واقع گرایانه نه تنها به فناوری قدرتمند نیاز دارد، بلکه محاسبات پردازشی زیادی نیز نیاز دارد. در فیلم معروف «ترانسفورمرز 3»، ساخت و ویرایش صحنه «جانوری که آسمان‌خراش‌ها را تخریب می‌کند» بسیار پیچیده است و بیش از 200000 فریم را شامل می‌شود. رندر هر فریم 288 ساعت طول می‌کشد و ده ها ثانیه به بیش از 200000 ساعت فیلم نیاز دارد. اگر از یک کامپیوتر قدرتمند برای رندر مداوم استفاده کنید، با یک محاسبه ساده رندر چنین پروژه‌ای 23 سال طول می‌کشد. “

یک فیلم باکیفیت باید در ساخت صحنه، به تصویر کشیدن شخصیت و حتی لوازم جانبی و وسایل باکیفیت باشد. این بدان معناست که ساخت Metaverse به فریم‌های بیشتری برای رندر نیاز دارد، زمان بیشتری می‌برد و به قابلیت‌های محاسباتی سخت‌افزاری، قابلیت های گرافیکی و عملکرد ذخیره سازی بالاتری نیاز دارد و این پردازش با رندرینگ ابری امکان پذیر است.

متاورس یک دنیای دیجیتالی است که در بعد فضای مجازی اما در بعد زمان واقعی است. موازی با دنیای واقعی، ارتباط نزدیک با دنیای بیرونی و بسیار مستقل خواهد بود. در اینجا، تجربه تعاملی بین افراد نه تنها به وضوح فوق العاده بالا (8k+)، بلکه به تأخیر بسیار کم نیز برای شبیه‌سازی معتبرترین تجربه نیاز دارد. توزیع منابع هوشمند تعیین می‌کند که محاسبات پیچیده و رندر زمان واقعی را فقط می توان از طریق ابر توزیع شده انجام داد و در زمان کوتاهی به کاربر تحویل داد.

زیرساخت ابری

این یک مشکل هنری و همچنین یک مشکل فنی است. رندر ابری توزیع شده یک راه حل بهینه برای کوتاه کردن چرخه رندر با توجه به ویژگی های محاسبات عظیم و استفاده انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهد و رسیدن به محیط با کیفیت Metaverse را تسریع می‌کند.

با استقرار سریع منابع شبکه ابری، طرح اولیه ابر توزیع شده به تدریج تحت برنامه‌ریزی استراتژیک شهرهای ابری و استخرهای توزیع شده شکل می‌گیرد.

پردازش ابری توزیع شده می‌تواند خدمات ابری را در نزدیک ترین مکان به مشتری ارائه دهد و مشکلاتی مانند استقرار ترکیبی و محاسبات لبه را حل کند. اگرچه ابزارهای رندر بسیاری در بازار وجود دارد، اما دستیابی به یک افکت رندر واقعی به معنای هزینه‌های بالا و زمان طولانی است. دقیقاً به همین دلیل است که، پروژه‌های بزرگی مانند متاورس برای مردم بیشتر شبیه قلعه‌هایی دست نیافتنی در آسمان بوده است.

پس از تکامل و توسعه رندرینگ ابری در زمان بسیار کمتر پردازش صورت می‌گیرد، و تولید محتوای با کیفیت بسیار راحت تر ارزان‌تر و در دسترس‌تر خواهد بود.

رایانش ابری یک شبه متولد نشده است. در ده سال گذشته، از ابر عمومی، ابر خصوصی و ابر هیبریدی، و اکنون در سال 2022 به طور شگفت‌انگیزی در حال توسعه و نفوذ به تجارت آنلاین است. همین امر در مورد متاورس نیز صادق است و تولد آن آغاز یک دوره جدید خواهد بود. بلوغ بیشتر فناوری رندر ابری باعث می‌شود که Metaverse که منتظرش هستیم، بیش از پیش در آینده نزدیک از آن بیشتر بشنویم.

برچسب‌ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *