تفاوت موتور رندرهای GPU BASE و CPU BASE

تفاوت موتور رندرهای GPU BASE و CPU BASE در چیست؟

در دنیای پر تعداد نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی و موتور رندرها آشنایی داشتن با مشخصات پایه اطلاعاتی آنها برای کاربران آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کلی دو دسته نرم‌افزار و موتور رندر از نظر الگوریتم پردازشی در بازار وجود دارد:

1: physically-based (Unbiase) GPU BASE

2: cpu-based (biased) CPU BASE

انواع پردازنده‌ و پردازنده‌ گرافیکی به دلیل تفاوت در نحوه‌ی ساخت، پردازش‌ها را به صورت متفاوتی انجام می‌دهند. فرآیند هرکدام نیز به الگوریتم پردازشی ارتباط مستقیم دارد.

GPU BASE که شامل نرم‌افزار و موتور رندرهای گرافیک محور است یعنی محاسبات و پردازش با واحد کارت گرافیک انجام می‌شود.

GPU BASE و CPU BASE

CPU BASE که شامل نرم‌افزار و موتور رندرهای سی پی یو محور است یعنی محاسبات و تمام پردازش عملیات محاسبه و رندرینگ بر عهده CPU خواهد بود.

موتور رندرها برای ارائه خروجی نهایی فایل در حال رندر نیازمند محاسبات پردازشی هستند تا با توجه به نوع BASE محاسباتی عملیات رندرینگ را انجام دهند. هر نوع نرم‌افزار و موتور رندر مورد استفاده نیازمند سخت‌افزار قدرتمند مربوط به بخش پردازشی خود است.

به طور مثال نرم‌افزار لومیون GPU BASE بوده و برای عملیات رندرینگ و محاسبات پردازشی نیازمند کارت گرافیک قدرتمند هستند و یا موتور رندر کرونا CPU BASE بوده و نیازمند CPU قدرتمند برای پردازش محتوای رندرینگ هستند.

طبعا هرچه سخت‌افزار قدرتمند‌تر باشد چه کارت گرافیک در GPU BASE و چه سی‌پی‌یو قدرتمند CPU BASEها عملیات رندرینگ و مدل‎‌سازی با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

در گذشته اغلب نرم‌افزارها و موتور رندرها به صورت CPU BASE بودند و با تکیه برمحاسبات CPU رندرینگ را انجام می‌دادند.

اما با گذشت زمان و پیشرفت شگفت‌انگیز کارت‌های گرافیک به خصوص سری RTX که عملیات پردازشی را با قدرت بسیار بالایی انجام می‌دهند ظهور GPU بیس‌ها بیشتر از قبل بوده است.

کارت‌های گرافیک نسل جدید به لطف پردازش قدرتمند عمیات ری تریسینگ و استفاده از نسل‌های رم قدرتمند DDR6 در کارت‌های گرافیک از اقبال بالایی در انتخاب کاربران برای سخت‌افزار برخوردار هستند. همین امر سبب شده تا نرم‌افزار‌ها و موتور رندرهای GPU BASE طرفداران بیشتری داشته باشند.

تفاوت GPU BASE و CPU BASE

در حال حاضر در بازار نرم‌افزارها و موتور رندرها نمونه هیبرید یا ترکیبی هم وجود دارد که همزمان هر دو پایه نرم‌افزار را در عملیات رندرینگ چه GPU و چه CPU انجام می‌دهند.

در ادامه به تفکیک موتور رندرها می‌پردازیم:

موتور رندرهای GPU:

Thea Render
Indiago Render
Guerilla Render
Cycle Render
Arnold Render
RenderMan Engine
I-Ray Render
Luxrender
Fryrender
Octane Render
NOX renderer
(Gpurender)VRay
KeyShot
Mantra
Mitsuba Render

موتور رندرهای CPU:

vray(cpurender)

ARNOLD
Mental Ray
Final Render
FurryBall Render
Corona
Maxwell Render

Twilight render

و موتور رندرهای هیبرید:


ARION
Kerkythea

با توجه به پردازش پرسرعت‌تر GPUها و سوق بازار و کاربران به این دسته از موتور رندرها و نرم‌افزارها رسیدن پردازش CPU به GPU در حال حاضر کمی دور از ذهن است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *